سایت ریسپانسیو یا اپلیکیشن موبایل؟

سایت ریسپانسیو چیست؟

سایت ریسپانسیو چیست؟Reviewed by دستاران on Nov 12Rating: 5.0سایت ریسپانسیو چیست؟منظور از طراحی سایت ریسپانسیو یک تکنیک در طراحی سایت است که به کاربران اجازه می دهد بسته به نوع دستگاه , سایز مناسبی از سایت در صفحه نمایش خود دریافت کنند.

سایت رسپانسیو چیست؟

سایت ریسپانسیو یک تکنیک در طراحی سایت است که به کاربران اجازه می دهد با هر دستگاهی که از سایت استفاده می کنند , بسته به نوع دستگاه , سایز مناسبی از سایت در صفحه نمایش خود دریافت کنند.این تکنیک روشی بهینه است که برای نمایش سایت در موبایل با کمترین تغییر سایز در صفحه کاربر, منوی آسان و در دسترس استفاده می شود. این کار با استفاده از شبکه بندی شکل پذیر و استفاده از ابعاد بصورت درصدی ممکن میشود. همچنین ممکن است بخش هایی از صفحه در سایزهای مختلف پنهان یا آشکار شوند و یک سری امکانات در این تکنیک حذف یا اضافه شوند.

 

طراحی سایت ریسپانسیو یا اپلیکیشن؟

در این مقاله به بررسی اینکه برای یک تجارت , داشتن یک سایت ریسپانسیو بهتر است یا داشتن یک نرم افزار موبایل می پردازیم.

اما باید به این نکته توجه کنیم که چه زمانی برای داشتن یک اپلیکیشن , مناسب و حتی الزامی خواهد بود؟

امروزه بسیاری از کسانی که به دنبال پیشرفت کاری خود هستند, بدون در نظر گرفتن اینکه ایجاد اپلیکیشن چه نیازهایی را برای افراد برآورده می کند و تا چه حد می تواند به آنها کمک کند , بعد از طراحی سایت داشتن یک اپلیکیشن موبایل را ضروری می دانند. زیرا امروزه مخاطبینی که زمان زیادی را با تلفن همراه خود و اینترنت سپری می کنند روز به روز در حال افزایش اند و به همین دلیل صاحبان تجاری برای رسیدن هرجه سریع تر به اهدافشان  داشتن یک اپلیکیشن موبایلی را امری ضروری می دانند. اما نکته ای که باید به آن توجه شود , این است که کاربران اینترنت و تلفن همراه اپلیکیشن های جدید و ناشناخته را کمتر دنبال می کنند.

اپ موبایل چیست؟

اپلیکیشن یک نرم افزار موبایلی است که برای هدفی مشخص طراحی می شود و کاربر می تواند آن را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم دانلود و نصب نماید. مهمترین عامل برای ایجاد یک اپلیکیشن “رفع نیازی مشخص” است و کاربر تا زمانی از اپلیکیشن استفاده می کند که نیازش را برآورده کند و زمانی که آن اپلیکیشن دیگر برایش کارایی نداشته باشد , استفاده  مجدد ار آن را بی معنی می داند . اما چه اهدافی باعث حفظ کاربران می شود؟ دو هدف اصلی در این راستا وجود دارد که آن را بررسی می کنیم:

اجازه دهید برای درک بهتر موضوع , با یک مثال شروع کنیم . فرض کنید یک کمپانی بزرگ مانند پپسی , یک اپلیکیشین موبایل برای مشتریانش طراحی کرده است که مشتریان می توانند علاوه بر خرید محصولات در قرعه کشی نیز شرکت کنند. دو نکته ی مهم برای طراحی این اپلیکیشن وجود دارد :

  • برای یک هدف مشخص مانند شرکت کردن در قرعه کشی
  • قابلیتی که در سایت پپسی وجود ندارد

در واقع استفاده از اپلیکیشن راه جایگزینی برای سایت پپسی و آشنا شدن مشتریان با این کمپانی نیست , بلکه هدف از طراحی اپلیکیشن ,  استفاده از امکانات جانبی آن است که از این طریق ممکن خواهد بود.

اپ های کاربردی هدف هستند

یک مثال قابل لمس برای درک بهتر این مسئله وجود دارد.اپلیکیشن اسنپ ! هدف از این طراحی , ارائه ی محصولی نهایی است مستقیما با کاربران در ارتباط خواهد بود  و با هدف شناساندن شرکت طراحی نشده است.

اسنپ از این طریق اطلاعات لازم از قبیل موقعیت مکانی , تایید هویت و… را از شما دریافت و سپس خدمات خود را طبق مشخصات دریافت شده ارائه می دهد. اگر به سایت اسنپ مراجعه کنید خواهید دید که هدف از طراحی سایت با هدف طراحی اپلیکیشن کاملا متفاوت است و هدف از طراحی سایت , معرفی اپلیکیشن اسنپ و چگونگی استفاده از خدمات و راهنمایی دانلود و نصب آن است و شما نمی توانید خدماتی که اپلیکشن ارائه می دهد را از سایت دریافت کنید

 

طراحی سایت ممکن است راهی اشتباه باشد!

شرکت هایی که مانند اسنپ و دیجی کالا و …  از طریق طراحی اپلیکیشن به موفقیت رسیده اند مثال هایی بارز برای اهمیت داشتن یک اپ موبایل است.

می توان گفت که اپلیکشن ها با دو هدف طراحی می شوند :

  • برندهای معتبری به دنبال مخاطبان بیشتر هستند
  • خدماتی که تنها از طریق اپ طراحی می شوند

بیش از 60 درصد کاربران در طول یک ماه اپلیکیشن جدیدی نصب نمی کنند و تنها 10 درصد از کاربران بیش از 4 اپلیکیشن در ماه نصب می کنند.

برای به هدف رسیدنتان از این طریق , باید زمان و هزینه زیادی را صرف جذب کاربران انجام دهید تا تنها 10 درصد از کاربران را مخاطب قراردهید و تا زمانی آنها مخاطب شما خواهند ماند که چیز ارزشمندی به آنها ارائه شود .

 

طراحی سایت ریسپانسیو یک انتخاب درست است

کاربران برای رفع نیازهایشان اولین کاری که انجام می دهند , جستجوی خدمات مورد نظر در گوگل است و جستجودر اپ استور نتیجه ی مطلوبی تخواهد داشت.برای مثال اگر به دنبال یک دندانپزشکی در گوگل باشید, آدرس و نام یک دندانپزشکی را دریافت خواهید کرد. حال اگر همین جستجو را در اپ استور انجام دهید , خواهید دید که اپلیکیشن هایی در دسترس شما قرار می گیرند که معمولا در دسته ی بازی ها و سرگرمی ها … قرار دارند.

 

سایت ریسپانسیو و اپلیکیشن هر دو مهم اند

طراحی سایت ریسپانسیو و سئوی قوی یک ضرورت به حساب می آید ولی داشتن اپلیکیشن می تواند مکملی مناسب برای رسیدن به هدف باشد. همچنین دو دلیل که در ابتدای مقاله  گفته شد ( برندی معتبر باشیم یا اپلیکیشن با هدفی مشخص و مستقل از سایت طراحی کنیم) بسیار حائز اهمیت است.

در غیر اینصورت نه تنها هزینه و وقت زیادی را صرف طراحی و شناسانده اپلیکیش می کنید, بلکه هیچ نتیجه ی مطلوبی از این طریق دریافت نخواهید کرد.

 

برای مثال تجربه ی نا موفق دیجی کالا  را در نظر بگیرید. دیجی کالا بعد از این که طراحی سایت رسپانسیو خود را غیرفعال کرد, از کاربران درخواست کرد تا از اپلیکیشن این سایت استفاده کنند . اما با گذشت زمان به نتیجه ی دلخواهش نرسید و مجددا قابلیت ریسپانسیو سایت را فعال کرد و اپلکیشن را در کنار آن به کاربرانش معرفی نمود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =